woensdag 2 september 2020

D66 wil dat gemeente Castricum gedupeerden van kindertoeslagaffaire te hulp schiet

De toeslagenaffaire van de Belastingdienst heeft enorme gevolgen voor vele ouders. Het Rijk moet de affaire oplossen en de gedupeerden compenseren. Daar wordt hard aan gewerkt, maar onlangs werd duidelijk dat dit nog enige tijd gaat duren. D66 Castricum roept daarom de gemeente op inwoners die in de problemen zitten hulp aan te bieden.

Gedupeerde ouders wachten al veel te lang op schadevergoeding en eerherstel. De fouten van de Belastingdienst hebben voor een aantal van hen grote consequenties gehad. Hoge schulden konden zelfs resulteerden in echtscheidingen, verkoop van huizen, te boek staan als fraudeur, niet meer mee kunnen doen aan allerlei activiteiten, grote psychische- en lichamelijke klachten, afsluiten van gas, licht en water, verzekeringen niet meer kunnen betalen en verlies van betaald werk. De gemeente Castricum kan volgens D66 gedupeerde inwoners snel helpen vanuit haar eigen rol.

Ook in Castricum zijn er ouders die de dupe zijn van de toeslagenaffaire. D66 vind het belangrijk dat hun eventuele schulden niet verder oplopen. De kans is groot dat de geldproblemen van gedupeerde ouders zich opstapelen en veel van die ouders weten waarschijnlijk de weg niet naar de gemeentelijke hulpverlening. Volgens D66 kan de gemeente inwoners waar het om gaat actief opsporen en hulp aanbieden.

Fractievoorzitter Mariska El Ouni van D66 Castricum stelt het college van B en W daarom de volgende vragen:

• Weet het college hoeveel inwoners van Castricum getroffen zijn door de toeslagenaffaire? Kan het college ook te weten komen wie het betreft?
  • Wat doet het college om deze inwoners zo snel mogelijk te helpen en zo bij te dragen dat zij, ondanks alle ellende en het enorme leed wat hun is aangedaan, hun leven weer, op allerlei gebied, op de rit krijgen en weer lichtpuntjes zien in de nabije toekomst?
  • Zouden de gedupeerden van de toeslagenaffaire opgeroepen kunnen worden zich te melden via eigen kanalen van de gemeente, sociale media en andere communicatiekanalen?
  • Kan het college één gemeentelijk meldpunt organiseren waar mensen snel hulp kunnen krijgen om o.a. hun financiële situatie te verbeteren?

D66 gaat ervan uit dat het college ook de ernst van de situatie inziet en er alles aan zal doen om ouders die door de kindertoeslagaffaire gedupeerd zijn te hulp te schieten om grotere problemen te voorkomen.